Kwaliteitsmetingen

Kwaliteitsmetingen uitvoeren is bij Inkada in goede handen.

  • Kwaliteitsmetingen voor catering en schoonmaakonderhoud;
  • De zekerheid van een kwaliteitscontrolesysteem;
  • Alleen maar gekwalificeerde inspecteurs.

Inkada voert voor diverse opdrachtgevers in Nederland schoonmaak- en cateringinspecties uit.

Kwaliteitsborging schoonmaakonderhoud

Binnen de schoonmaakinspecties zijn er twee methodieken mogelijk:

  • VSR-KMS
  • VPMS (eigen ontwikkelde methodiek afgeleid van de VSR methodiek)

Kwaliteitsmetingen

De kwaliteitsmetingen worden door de binnendienst van Inkada, in overleg met de opdrachtgever, gepland. Opdrachtgevers ontvangen ruim van te voren de planning van de metingen. De schoonmaak en/of cateringbedrijven ontvangen vlak voor de inspectie een melding (of geen melding). De kwaliteitsinspecteur van Inkada meldt zich bij binnenkomst bij de receptie en start, al dan niet in het bijzijn van opdrachtgever en de dienstverlener, de meting. Aan de hand van de gemaakte afspraken en/of het werkprogramma voert de inspecteur de meting uit. Hij/zij heeft hiervoor een tablet waarop alle bevindingen worden geregistreerd. Binnen de afgesproken termijn ontvangen de opdrachtgever en de dienstverlener de rapportage met daarop de bevindingen en uitkomsten. Indien de uitkomst onvoldoende is, krijgt de dienstverlener de kans om dit te herstellen en zal Inkada een her-meting uitvoeren.

VSR-keurmerk

Inkada kan trots mededelen dat zij in 2017 gecertificeerd is met het VSR-keurmerk.

Belevingsmetingen

Daarnaast kunnen de kwaliteitsinspecteurs van Inkada belevingsmetingen uitvoeren. Belevingskwaliteit is de ervaring die een klant, gebouwbewoner of –bezoeker heeft bij de diensten van bijvoorbeeld een schoonmaakorganisatie of een cateringorganisatie en de resultaten van die diensten. Centraal bij beleving staan de directe en indirecte contactmomenten die de gebruiker heeft met de organisatie en het resultaat. Deze ervaring is in grote mate bepalend voor de klanttevredenheid. We zien dat steeds meer organisaties beleving serieus nemen en investeren in het verbeteren van de belevingskwaliteit.

Beleving is belangrijk, omdat het staat voor de wijze waarop de dienstverlening voldoet aan de verwachtingen van de gebouwgebruiker. In het beste geval wordt er niet alleen aan de verwachting voldaan, maar wordt de verwachting overtroffen. Naast alle onderscheidende kenmerken van een leverancier blijkt de klantbeleving vaak een belangrijke reden om ergens klant te worden of te blijven. Belevingskwaliteit in bijvoorbeeld de schoonmaak staat voor een ervaring, een gevoel. De enige manier om dit te meten is de gebouwgebruiker ernaar te vragen.

Onze inspecteurs zijn uitgerust met een tablet, waarop een belevingsenquête-app is geïnstalleerd. Tijdens hun ronde door uw gebouw(en) vragen zij enkele gebouwgebruikers de korte vragenlijst te beantwoorden. Deze lijst bestaat voornamelijk uit gesloten meerkeuze vragen. Bij een negatief antwoord volgt een (open) verdiepingsvraag om de achterliggende reden van ontevredenheid te achterhalen. De aard van de vragen en antwoordmogelijkheden worden in overleg vastgesteld.

Nulmeting schoonmaak

Nadat de aanbesteding schoonmaak definitief is gegund aan de schoonmaakleverancier (en voor aanvang van het nieuwe schoonmaakcontract), kan de kwaliteitsinspecteur van Inkada een nulmeting uitvoeren. Dit is een basis kwaliteitsmeting om een correcte overdracht te realiseren. De huidige (en eventueel nieuwe) schoonmaakdienstverlener dienen hierbij aanwezig te zijn.

De kwaliteitsinspecteur van Inkada noteert zijn/haar bevindingen, stemt deze af met de aanwezige partijen en maakt hier een rapport van, inclusief eventuele herstelwerkzaamheden. Aan de hand van een nulmeting wordt inzichtelijk welke eventuele herstelwerkzaamheden nodig zijn om het resultaat op het contractueel afgesproken niveau te brengen.

Onze kwaliteitsinspecteurs

Inkada heeft vier gediplomeerde en ervaren kwaliteitsinspecteurs in dienst waarvan het grootste deel al meerdere jaren bij ons werkt. Zij kennen het schoonmaak- en cateringvak van binnenuit, omdat zij al jaren actief zijn binnen deze branches, ook voordat ze bij Inkada in dienst kwamen.

Onze medewerkers inspecteren dagelijks bij een breed scala aan opdrachtgevers binnen onderwijs, zorginstellingen, kantoor- en productieomgevingen.